Skip to main content

SAL – et eksempel til etterfølgelse

20. jun, 2022
Artikler,
Uncategorized

Det er ikke hver dag man opplever at et selskap retter en forespørsel om å gjennomføre strategiske samlinger med mangfold på agendaen. Signal Analysis Lab består av faglig meget kompetente ansatte innenfor eget fagfelt. At de samtidig innehar en moden tilnærming til en tematikk som de aller fleste sliter med å belyse i egen bedrift er imponerende og ikke minst veldig spennende. For hva kan man egentlig forvente av et knippe sivilingeniører når det kommer til mangfold? Allerede under første workshop ga de svar på tiltale, og viste en raushet og åpenhet man sjelden opplever i denne type settinger. 

Signal Analysis Lab (SAL) opptrer på en foroverlent og målbevisst måte, med en modig tilnærming til utfordringene som synliggjøres når bedriften nå planlegger for videre vekst. Teamet som hadde forberedt seg til workshop med SAL besto av en fasilitator og tre utfordrere. De første timene vi hadde sammen ble gjennomført for å kartlegge de fire ansatte; hvordan fremstår bedriftskulturen pr. i dag, hvilke ønsker og behov har de ansatte for fremtiden samt hva som skal til for å tilrettelegge for en arbeidsplass som har fokus på mangfold.

«Signal Analysis Lab er et selskap som har en god kultur preget av flinke ansatte. Likevel er vi en altfor homogen gruppe. Vi har vekstambisjoner, og vi er redd likheten vår vil gi oss skylapper i videre rekruttering og inkludering av nye ansatte. Vi kontaktet derfor Innoventus Sør for å kartlegge hva vi må arbeide med, utarbeide en strategi og deretter gjennomføre nødvendige endringer i selskapet. Sammen med GCE Node og 07 Sør leverte de et krevende, utfordrende og svært opplysende arbeid der vi gjennomgikk hele organisasjonen og hvordan vi opererer. Vi oppdaget flere aspekter vi ikke har tenkt på tidligere, og vi opplever at vi nå er godt i gang med å utarbeide en strategi for å bygge opp og ivareta et større mangfold i bedriften fremover».

Geir Kulia, CEO

Når man løfter fram problemstillinger og eventuelle utfordringer legger man samtidig opp til en realitetsorientering som også gir muligheter for problemløsning. Gjennom fruktbare diskusjoner får man etter hvert tak i de reelle utfordringene. Hvis man derimot unnlater å belyse utfordringene oppnår man liten eller ingen effekt. Mangfold er et populært ord, og det blir mye brukt av bedriftsledere i både offentlige og private virksomheter. Ord har makt, men det er først når begrepet omdannes til aktiv handling at den enkelte bedrift blir i stand til å agere etter ønsket målsetning. Status når det kommer til handling er derimot nedslående. Det er, som allerede nevnt, svært få bedrifter som aktivt tar tak i problemstillingene og som uttrykker et behov for å endre kurs med mål om å møte fremtidens krav og forventninger på en best mulig måte.

SAL i gang med å kartlegge bedriftskulturen

«SAL kom til oss i Innoventus Sør allerede i fjor og ønsket å gjennomføre et strategiløp på mangfold. De var tydelige på at mangelen på mangfold i bedriften er en klar svakhet i forhold til videre vekst, og ønsket derfor å jobbe ut strategier for å både øke mangfoldet og for å sikre at mangfoldet integreres godt i organisasjonen».

Ranveig Stalsberg, Senior forretningsutvikler

Økt mangfold har fått mye oppmerksomhet i media det siste året, og bedrifter famler seg frem mot gode mangfolds- og inkluderingsinitiativ. Det er fremdeles en del fordommer å ta tak i, men mest av alt er det mange muligheter å utforske. Mangfolds- og inkluderingsarbeid handler først og fremst om å skape levedyktige, kompetente og konkurransedyktige kulturer. Da må ansatte trives i bedriftene og det må legges til rette for at forskjellene mellom kolleger kan brukes smart for å skape bedre resultater, ikke til å skape konflikter. Dette er nøkkelen i mangfolds- og inkluderingsarbeid, og det er noe alle bedrifter (med mer enn én ansatt) har behov for å jobbe med kontinuerlig, siden ingen av oss er helt like. 

«Gjennom prosessen med SAL har vi søkt å skape en felles intern forståelse for mangfoldsbegrepet og å avdekke hvilke ønsker og behov, også ubevisste, som SAL vil møte fremover. Vi har diskutert styrker, svakheter, muligheter og trusler og tatt disse videre i forslag til tiltak som øker sjansen for suksess og samtidig reduserer eventuelle risikomomenter. I tiden fremover skal vi dykke videre ned i disse tiltakene som grunnlag for å operasjonalisere den planlagte strategien».

Ranveig Stalsberg, Senior forretningsutvikler