Skip to main content

Merkevarebygging på Linkedin 1-2-3

29. okt, 2024
Artikler,
Innoventus deler

I en nyoppstartet bedrift kan det være utfordrende å få synlighet fra markedet i en jungel av etablerte aktører. En merkevare skal bygges, skape engasjement og oppnå oppmerksomhet samtidig som det foregår andre prosesser som må prioriteres. I tidlig fase er kanskje ikke strategien for bedriftens merkevare satt, og synlighetsarbeidet kan tenkes at er et steg lengre ned i løypa. Dette trenger ikke nødvendigvis å være realiteten. I denne artikkelen skal du få noen tips til merkevarebygging på Linkedin. Dette kan du bruke for å skape synlighet underveis på LinkedIn. 

LinkedIn som digital plattform er særlig rettet mot bedriftssegmentet. De fleste kjenner det som en rekrutteringsplattform for bedrifter eller en delt CV for private profiler. De siste årene har bruken av plattformen økt betraktelig, og trender i innholdet som deles har gått fra å være profesjonelt til en mer personlig tilnærming.  

Det er gjort undersøkelser på LinkedIn om hvordan man genererer best mulig rekkevidde og synlighet. Her kommer det frem at private profiler har åtte ganger lengre rekkevidde enn bedriftsprofiler. Dette er en unik mulighet for å skille seg ut – nettopp ved å dele gründertilværelsen som en ambassadør for din oppstart! 

Den største utfordringen for de fleste er å komme i gang. Her er tips til innhold man kan dele, og hvordan man øker rekkevidden på innlegg:

Tips #1: Innhold og deling av innlegg 

  1. Velg 2-3 temaer eller nisjer du ønsker å skrive om  
  1. Gjør innleggene relevant for bedriften du jobber i og deg selv, og målgruppen du ønsker å nå ut til. Eksempler på dette kan være: 
    • Team: Del hverdagen til selskapet, blir andre engasjert av dette? 
    • Investorer: Fremgang, team, innovasjon 
    • Samarbeidspartnere: Problemstilling, løsning, behov 
  1. Vær selektiv med hvilke innlegg som deles fra privat profil og bedriftsprofil. 
    • Privat profil: Friere spillerom og egne erfaringer. 
    • Bedriftsprofil: Journal til bedriften, dele milepæler (store og små), engasjement fra samarbeidspartnere, husk å tagge andre aktører, og ta med bilde av mennesker 
    • Videredel innlegg fra bedriftsprofilen på privat profil for å spre rekkevidden 

Tips #2: Profiloppussing 

Personlig merkevarebygging handler om teamet som står bak bedriften. LinkedIn er en unik mulighet for gründere å få frem sine kvaliteter, og bygge en mer solid merkevarekjennskap for andre ved at man viser et ansikt, og ikke kun blir gjenkjent med en logo. Vis en direkte kobling på profilen, ved å pusse opp innholdet i den! 

  • I biografien til profilen: Arbeidstittel, selskap, hva engasjerer deg? 
  • Last opp et bilde av deg selv uten støy i bakgrunn eller rundt deg 
  • Lag en banner som du og teamet ditt kan laste opp på deres private profiler 
    • Canva er et fint verktøy med maler som genererer riktig størrelse på banneren i profilen (1584x396px) 

Tips #3: Boost innleggene dine! 

  1. En selfie øker sannsynligheten for at rekkevidden på innlegget dobles, og kan generere tre ganger så mye engasjement 
  1. Engasjer deg i andres innlegg, og kommenter eller del innlegg som er relevant for deg og din bedrift. 
  1. Spill på lag med algoritmene til LinkedIn, og ha en kontinuitet i delingen av innlegg.  
    Er dette nytt for deg, kan målet være et innlegg i uka, eller annenhver uke være en god start. 
  1. Ikke rediger post etter den er publisert – dette kan ødelegge for rekkevidden til innlegget. 
  1. Vær aktiv på LinkedIn før og etter publisering 

I høstens inkubatorprogram har vi satt Branding for Start-ups på agendaen, i samarbeid med Hjorthaug og Høydal. Seminarrekken gir innsikt i strategiske valg når et oppstartsselskap skal bygge merkevare. Målet er å gi gode verktøy, bedre forståelse og retning for hvordan et gründerteam kan kombinere personlig merkevare med selskapets merkevare i markedsføringskanalene sine og på LinkedIn.

Ønsker du rådgivning innen dette feltet, er dette noe vi tilbyr i inkubatoren. I tillegg holder vi et ekslusivt kurs for deltakere i GründerAcademy hos Innoventus Sør. Har du en gründeridé du ønsker å få satt fart på? Fortell oss om din idé, og vi hjelper deg i riktig retning!

Foto: Yukiko Iwazaki/UiA og Innoventus Sør