OffshoreCrew er en av våre inkubatorbedrifter som snart er ferdig med siste del av inkubasjonsprosessen. Målene fremover er solid vekst innen alle forretningsområder og øke antall medarbeidere med minst to i 2017. Les mer om OffshoreCrew og hvordan de tok tak i rekrutteringsbransjen som hadde endret seg lite siden sent i 1990 årene.
Sparer opp til 60 prosent tid og kostnader
Sparer opp til 60 prosent tid og kostnader
OffshoreCrew AS ble stiftet i 2013 som et rekrutteringsselskap for maritim og offshoreindustri under premissen å komme inn i et market i endring. Utgangspunktet for at de startet OffshoreCrew var at rekrutteringsbransjen hadde endret seg lite siden sent i 1990 årene. Det var frustredende å nesten ikke se noe bevegelse. Samtidig så Javier (Administrerende direktør i Offshore Crew), som tidligere crew manager i Siem Offshore at det trengtes mange tak for å få til mer effektive, tidsbesparende og kostnadseffektive løsninger. «Presset innen HR avdelinger er nemlig ganske stort, spesielt i opp- og nedbemanningfaser» forteller Javier.
Nå tilbyr selskapet rekrutteringstjenester, dataløsninger for rekruttering, samt HR og markedsføring. Deres produkter innebærer rekruttering fra A – Å, rekrutteringssytemet e-Crew som finner kandidater rask og sparer opp til 60 prosent tid og kostnader, kursplatformen offshorecourses, MarineCrew og OffshoreCrew News. OffshoreCrew har stor fokus på bruken av ny teknologi og å gripe aktuelle trender innen teknologi og arbeidslivet. Samtidig som OffshoreCrew statser på troverdighet, er selskapet åpen for nye markeder. En helhetlig forretningsmodell som ikke bare tilbyr rekruttering, men også kompetansebygging, veileding for jobbsøkere og konsulentjenester for bedrifter åpner for stor fleksiblitet.
Opererer i et marked som sysselsetter ca. 100.000 mennesker bare i Norge
OffshoreCrews virke er innen maritim- og offshoreindustri, der det er fiske, langfart, kystfart, havbruk, offshore og maritimt onshore de leverer tjenester til. De opererer i et marked som sysselsetter cirka 100.000 mennesker bare i Norge og flere hundretusen i hele Europa. Kundefokus og problemløsning står i sentrum og det har gjort at de har økt antall kunder mer enn andre aktører i markedet. «Ordet sprer seg når et selskap yter veldig god service og dette gir oss oss en stor vekst», forteller Carl Eric Vethal, HR og rekkruteringsansvarlig i OffshoreCrew. «Med tanke på vekst og kontaktflate er vi ikke bare Norges raskest voksende rekrutteringselskap innen maritim industri, men har også flest oppdrag i 2016 sammenlignet med andre aktører» legger Javier til.
Verdi for kunden
Kundene består av nesten alle større og mellomstore rederier, flere offshoreselskap og mange kurssentre. I kandidatbasen har de registrert et stort antall høykvalifiserte sjøfolk og maritime spesialister. Flertallet av disse er norske da de satser stort på norsk kompetanse.
Innen rekruttering skaffer Offshorecrew personell som kunden ikke ville fått tak i eller brukt lang tid på for å finne rett kompetanse. Gjennom deres e-Crewsystem finner de rett person som kan vurderes som kandidat for utlyst stilling innen to til tre klikk. «Å bruke e-Crew sparer arbeidstid og kutter kostnader» konstaterer Javier. De tilbyr også Offshorecourses som er tidbesparende å bruke for både kursenter, firmakunder og private kunder. Det er lett å finne akkurat det kurset som trenges i nærområdet, som sparer reisekostnader.
Livet i inkubatoren
«Inkubatorprogrammet har hjulpet oss veldig gjennom råd, støtte og klar veiledning av personer som har lang erfaring innen næringslivet som ledere og gründere», forteller Carl Eric. «De har vært gjennom mange av de problemene enhver bedrift har i oppstartfasen som gjør at man kan unngå noen av de største tabbene som gründer ved å lytte til personer som stor innsikt og ofte lang erfaring med oppstartsbedrifter» legger Javier til. OffshoreCrew har vært med i inkubatoren siden 2013, og skal snart ta steget videre ut av programmet. En viktig milepæl de når med glans!
Veien til en lønnsom bedrift
Carl Eric og javier forteller at det er viktig å tilby tjenester som kunden er villig å betale. «Kunden er konge og kundenes behov er rojale. Å stikke ut som annerledes/bedre bedrift har vært veldig viktig og ikke minst å kommunisere dette. Å være «den nye» i et marked som er i omstilling er ikke lett, samtidig som industrien er konservativ og mye går på eksisterende nettverk. Det har gjort jobben vår vanskelig i tider». Deres råd til andre er å ikke gi opp, være fokusert, men også klar for å bytte spor.
Avgjørende personlige egenskaper for å lykkes som gründer er ifølge Javier og Carl Eric
- Fleksibilitet
- Nytenkning
- Utholdenhet
- Kommunikasjon
Relaterte artikler: