Skip to main content

Månedens suksesshistorie: Morild Norway

24. jan, 2016
Uncategorized

Fremover vil vi legge ut suksesshistorier fra gründere som har vært eller er i inkubatorprogrammet. Alt i fra deres utgangspunkt for å satse alt og hvilke egenskaper som er avgjørende for en gründer, til hvordan de skiller seg ut i markedet og skaper verdi for kunden!

Først ut er Morild Norway! Håper det lar deg inspirere og at du lærer litt om entreprenørskap.

Startet med å snu prosessen på hodet

Lisa og Siri møttes i 2010 på Universitetet i Agder på studiet Design og Teknologi, som de tok ved siden av jobb. Lisa, som er utdannet tekstilutvikler, hadde en idé om å gjøre noe med refleks, og de begynte å spinne videre på idéen. «Kunne vi designe plagg som først og fremst var både pene å se på og behagelige i bruk – men som også reflekterte lys i mørket?»

«Vi kunne ikke skjønne hvorfor refleks skulle være både ukledelig og vanskelig å huske». I stedet for å tenke «hvordan kan vi få denne refleksen til å se fin ut?», snudde de hele prosessen på hodet: «Hvordan ser våre favorittplagg ut – og kan vi få dem til å reflektere lys i tillegg til å være fine, varme og komfortable»? Hvis de kunne oppnå det at folk tok det fineste plagget i skapet og dermed tok på seg refleks uten å tenke over det, hadde de tatt refleksbruk et stort skritt videre.

Med samlet bakgrunn fra tekstilproduksjon og -design, grafisk bransje og reklamebyrå satte de i gang en prosjektoppgave hvor målet var å ikke bare skape et produkt, men et komplett merke. Navnet Morild fikk de fra sin egen «bakgård» på Sørlandet – det litt magiske og mystiske fenomenet du kan oppleve en sommernatt når havet gnistrer og gløder i mørket. Eksamensprosjektet ble belønnet med toppkarakter og veldig godt mottatt fra alle hold, med utallige oppfordringer om å ta skrittet videre. Dermed var Morild Norway AS en realitet i januar 2011. Med muligheten til å videreutvikle refleksideen var de aldri i tvil om å satse.

Skiller seg ut i markedet

Det som er unikt med Morild er at alt de lager reflekterer i mørket, samt at de først og fremst fokuserer på mote, ikke sport og trening. «Vi har faktisk ingen direkte konkurrenter innen dette feltet».

Morild befinner seg innen både gave- og klessegmentet, med store utviklingsmuligheter. Med dagens sortiment i kolleksjonen anslår de at de per i dag tar ut 10% av potensialet i markedet. En utvidelse av sortimentet kan også føre til at det potensielle markedet øker betraktelig.

Målet for fremtiden er klokkeklart: Morild skal være det første du tenker på når du hører om refleks!

Verdi for kunden

«Et Morild-plagg skal være noe av det fineste du eier, og det skal friste like mye å bruke det i dagslys som i mørket. Reflekseffekten gjør at våre produkter gir en 2-i-1 funksjon». Morilds hovedmålgruppe er ungdom og voksne, og spesielt kvinner. Der treffer de en målgruppe som er opptatt av mote, men som også synes reflekseffekten er en viktig bonus. Samtidig (og ikke minst) treffer de den målgruppa som er aller dårligst på å bruke refleks i utgangspunktet.

Livet i inkubatoren

Morild gikk ut av inkubatoren i april 2015, etter å ha vært inkubatorbedrift siden mars 2013. «Vi har opplevd at programmet har gitt oss praktisk og konkret hjelp på de områdene det har vært størst behov. Balansegangen mellom å lytte til oss og våre behov og samtidig se behovene som vi selv ikke har vært klar over har vært veldig nyttig». Til andre vil de anbefale inkubatoren på grunnlag av faglig nytte, samt sosialt påfyll. «For de fleste vil det være lang tid med jobbing alene i oppstarten, og da er det veldig verdifullt å være en del av et felleskap».

Veien til en lønnsom bedrift

Jentene har mange erfaringer fra oppstarten, både oppturer og nedturer. En ting de poengterer som utrolig viktig på veien er lave kostnader og fokus på salg. «Hold kostnadene nede og sørg for å få inntekter ved å fokusere på salg, fakturering og innkreving av utestående penger. Ikke bruk masse tid og krefter på å søke støtte fra forskjellige instanser, men sats heller på å få i gang salget. Hvis idéen din er levedyktig er det uansett ordinært salg du skal leve av fremover, ikke tilskudd».

Mot veien til bedrift var produksjonsprosessen den tøffeste delen. Plaggene var kompliserte å produsere, og de var i kontakt med mange fabrikker som verken kunne produsere eller ønsket å prøve. Til slutt kom de i kontakt med en strikkeprodusent som, etter mye prøving og feiling, fikk det skikkelig godt til. Etter nesten tre år, fikk de også produksjon innen vev og skinn.

Den største oppturen har vært rask fremgang innen salg og distribusjon. «Ting har gått fortere fremover enn vi kunne håpe på da vi så smått begynte for 4 år siden, og vi har nå ca 130 forhandlere over hele Norge». Deres aller viktigste erfaring er uten tvil å satse på salg. «Salg er det man faktisk skal leve av. Selv om mange synes det er skummelt, er du nødt til å få kontantstrømmen i gang. Det er avgjørende å få like mye fokus på salg som på produkt».

Morilds 5 tips om avgjørende egenskaper som gründer
  • Ha en glødende interesse for selve idéen og produktet.
  • Se potensialet fremfor begrensninger.
  • Litt dumdristig må man være. I 2011 fikk vi satt i gang produksjon av 14500 luer, finansiert av sparepengene våre – men vi hadde ikke solgt en eneste én på forhånd
  • Tål å få tilbakeslag og dårlige tilbakemeldinger uten at du gir opp av den grunn.
  • Stå på alt du kan når det trengs, men vær også bevisst på å koble av når du har muligheten.

Vi heier på Morild, og gleder oss til å se fortsettelsen av suksessen! Om du ønsker deg et nytt fint plagg, eller vil lyse opp i mørket uten å tenke over det, finner du produktene her.