Skip to main content

Innoventus Sør styrker mangfoldsfokuset gjennom effektivt samspill mellom gründere og studenter

23. jan, 2023
Artikler

Innoventus Sør har en portefølje som består av fremtidsrettede gründere, som innehar både kompetanse og energi til å bidra til økt fokus på flere grønne bedrifter i Agder. I samarbeid med UiA Shift har Innoventus Sør opparbeidet seg verdifulle erfaringer, og det er viktig for oss å dele disse erfaringene. Tre av gründerne som har vært med i programmet har positive erfaringer med internship, og de har gode råd til deg som vurderer denne måten å samhandle på.

«Hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet krever det endring i tankesettet vårt, først og fremst når det gjelder mangfold, forbruk og produksjon. Vi tror at endring fører til nye muligheter for verdiskapning» sier Kamilla Sharma.

Studentene representerer fremtidens arbeidstakere, og det er svært nyttig å involvere dem i reelle prosjekter. Erfaringsutveksling gjennom en internship-periode fører til kompetanseheving, både for bedriften og studenten. Internship er en attraktiv måte å optimalisere gode samspill mellom gründere og studenter. Gjennom programmet Shift entreprenørskap og innovasjon i regi av Universitetet i Agder, har Innoventus Sør lagt til rette for endring gjennom gode samarbeidsløsninger.

«Samarbeidet mellom Innoventus Sør og UiA Shift gir grobunn for et styrket fokus på fremtidens mangfoldsarbeid » sier Sharma.

Vi har stilt følgende spørsmål til tre utvalgte gründere, slik at du kan ta del i deres erfaringer:

  1. Var du klar over mulighetene som finnes ved å benytte seg av internship, før Innoventus Sør presenterte det for deg?
  2. Hva var motivasjonen din for å benytte deg av tilbudet om internship? 
  3. Hvilke erfaringer har dere gjort fram til nå? 
  4. Hva har engasjementet tilført virksomheten din av nytteverdi? 
  5. Hvis du kan anbefale andre virksomheter å benytte denne ordningen, hva vil du anbefale dem å gjøre; før og under engasjementet? 

Eva Cathrine Skuthe

OriPatch jobber med utvikling av smertestillende plaster til bruk på munnsår som fremtrer inni munnen.

  1. Vi var ikke klar over muligheten for internship, men det var en av inkubatorbedriftene som kom med et ønske om dette, og det var da vi fikk både informasjon og interesse for denne muligheten.
  2. Motivasjon vår handlet i stor grad om å inkludere yngre kompetente lagspillere i teamet vårt, med erfaring innen bruk av sosiale medier, og som samtidig har et ønske om å være med å bidra. I tillegg var det et ønske fra vår side å få tilført kompetanse innen økonomi og psykologi. Det styrket vårt arbeid med å få på plass likviditetsbudsjett og SoMe-aktiviteter. Det handlet også om et uttalt ønske fra en av studentene om å være med på videre arbeid, og mulighetene man får til å bli kjent med potensielle arbeidstakere var i seg selv motiverende.
  3. Vi har utelukkende positive erfaringer med Internship, og vi har lært at det er avgjørende å legge til rette for dedikerte arbeidsoppgaver. Jeg hadde selv gleden av å ha to studenter, og min erfaring er at fordeling av selvstendige oppgaver var viktig. De ble invitert med på møter, og de tok del i de ulike prosjektene på en positiv måte.
  4. Nytteverdien var meget god i forhold til å få innspill fra studentene ut i fra deres kompetanse. Bidraget som studentene tilførte handlet om både konkrete oppgaver og deres synspunkt. Som allerede nevnt var det svært nyttig å få tilgang til digital kompetanse og budsjettoversikt.
  5. Min anbefaling handler om å være forberedt på perioden med Internship. Det handler om å legge gode planer for gjennomføringen, samt tydelighet om ønsket utfall (innhold, tidsbruk, oppmøte m.m.) Det er svært viktig å lytte til hva studentene ønsker, og tilrettelegge for å imøtekomme deres ønsker og behov. Hvis man tildeler studentene oppgaver de opplever som lite spennende, eller uten interesse, blir heller ikke resultatet bra. Til sist er det viktig å gjennomføre jevnlige møter, aller helst fysisk, slik at man avklare nevnte ønsker og behov.

Siv Kristiansen

Day of Week utvikler digitalt matsystem for lokalprodusert mat og drikke med økosystem og handelsløsning, som gir økt markedsadgang, forutsigbarhet og innovasjon.

  1. Vi fikk tilbud om å være samarbeidsbedrift for Praksisfaget på UiA IT- og informasjonssystemer, Bachelorstudie 3 år. Høsten 2022 hadde vi 5 praksisstudenter fra Praksisfaget hos oss. Som Inkubator i Innoventus Sør fikk vi tilbud om Internship, og vi takket ja til masterstudenter fra UiA Shift innen entreprenørskap. 
  2. I Day of Week er vi opptatt av å jobbe sammen med neste generasjon, i et fruktbart samarbeid som handler om å utvikle et nytt matsystem. For vår del er samarbeid med elever og studenter både en ambisjon og en prioritering. Helt siden høsten 2021 har vi samarbeidet med UiA om fem studentprosjekter innen IT- og informasjonssystemer og data, i tillegg til å være praksisbedrift for seks studenter.
  3. Det å jobbe med oppstartsvirksomhet, med bærekraftig innovasjonsutfordring, har en tydelig interesse blant unge. Det synes vi er veldig motiverende. Samtidig handler det om å prøve seg på oppgaver som har betydning for utviklingen av virksomheten gjennom vår relasjon med partnere og kunder.
  4. Forståelse av neste generasjon; deres verdier, kunnskap, ambisjoner og motivasjon, inspirerer oss i utviklingen av Day of Week som en attraktiv arbeidsplass, merkevare og aktør i markedet. Det er også viktig for oss å inkludere unge i vårt møte med markedet. Neste generasjon kan få til en større endring, og det utfordrere og inspirerer mellom våre relasjoner. 
  5. Det å bli kjent med studentene, sette utviklingsmål for perioden, tilby relevante oppgaver og ansvar som har betydning for virksomheten er vår anbefaling for et vellykket samarbeid. Vi har inkludert studentene i eksterne aktiviteter og presentasjoner av Day of Week, og vi opplever at det har gitt både mestrings- og markedsforståelse. For oss er derfor studentene verdifulle ambassadører som vi stadig kan høste nyttig lærdom fra.

Bjørn Sandbakk

Sandtools er problemløseren med fagkompetanse, som leverer neste generasjon verktøy for effektiv avretting. 

  1. Vi var ikke klar over muligheten for internship før vi ble spurt av Innoventus Sør.
  2. Vår motivasjon for å involvere oss i internship bygger på muligheten til å drive erfaringsutveksling med kunnskap og kompetanse på agendaen. 
  3. Vi har erfart at programperioden gjerne kunne vært lengre. Internship fra skole til næringsvirksomhet krever en gjennomtenkt onboarding-periode, ikke minst med tanke på at studentene skal ivareta det ordinære skoleløpet i tillegg. Alternativt kunne onboarding-prosessen vært gjennomført før samarbeidet ble igangsatt, først og fremst for å avklare om det er en god match. Øvrig erfaring fra vår side handler om at et tydelig mandat for den aktuelle perioden er helt avgjørende. Tydelig avklaring vil, basert på vår erfaring, bidra til en mer sømløs progresjon.
  4. For vår del er vi godt fornøyd med muligheten vi fikk gjennom Innoventus Sør, og vi sitter igjen med et resultat som vil komme til nytte i lang tid fremover. Sett i ettertid er vi ærlige på at vi kunne gjort en bedre jobb med tanke på tildeling av oppgaver, slik at vi fikk kvalitetssikret studentenes interesse og fokusområde før igangsetting. Det er kanskje den viktigste lærdommen vi tar med oss videre.
  5. Vår anbefaling handler om, som allerede nevnt, å vektlegge gjennomføring av en onboardingsperiode. Vi tror det er viktig å sørge for at studentene får et klart og tydelig bilde av selskapet, før Internship-perioden starter.