, ,

Bygger internasjonalt nettverk

Nye kontakter i USA, Skottland og India skal gjøre det enklere for sørlandske selskaper å finne veien ut i verden.

– Vi er en internasjonal landsdel med høy eksport av varer og tjenester. Mange av Sørlandets nyetablerte selskaper vil ha verden som marked. Da er det viktig for oss å ha et nettverk som gjør oss i stand til å hjelpe selskapene ut, sier Kamilla Sharma, administrerende direktør i Innoventus Sør.

Det siste året har Sharma og kollegaene hennes søkt og funnet internasjonale kontakter i flere land.

USA: Innoventus Sør var med i en delegasjon på 37 personer fra Sørlandet som besøkte Austin og Houston i den amerikanske delstaten Texas i april. Her ble det knyttet kontakt med blant annet iC2-instituttet ved universitetet i Austin, Austin Technology Incubator og Tech Ranch. Det har senere vært gjenbesøk i Kristiansand hvor to av Innoventus Sør-selskapene fikk pitche sine ideer for amerikanerne.

– USA har en sterk rolle innen teknologi, og vi er glad for å ha fått en relasjon til flere fremragende miljøer i Texas, sier Sharma.

SKOTTLAND: Innoventus Sør deltok på en ny sørlandsk delegasjonstur til Skottland i august. Her ble det knyttet kontakt med blant annet coworking-organisasjonen Elevator, Scottish Enterprice og Highlands and Islands Enterprice.

– Norge og Skottland har mye til felles. Hovednæringene og næringslivsstrukturen har mye felles. Vi har et gjensidig ønske om å bistå hverandre, sier Sharma.

INDIA: Innoventus Sør deltok på en samling i regi av Innovasjon Norge i oktober. Her ble det knyttet kontakt med flere store indiske selskaper og med den indiske ambassadøren i Norge.

– Vi har invitert den neste indiske delegasjonen til Sørlandet, og ambassadøren er svært positiv til å sette oss på agendaen. India er et enormt marked med store muligheter, for eksempel innen teknologi og fornybar energi, sier Sharma.

Hun påpeker hvor vanskelig det kan være å etablere seg i utlandet, men at partnere kan gjøre det enklere.

– Gode samarbeidspartnere ute er viktige verktøy for at bedriftene våre skal få en soft landing i et nytt marked. Vi fortsetter det internasjonale arbeidet i 2018. Hensikten er å hjelpe våre bedrifter ut i verden, men også å være et kontaktpunkt for bedrifter som søker fotfeste i Norge, sier Sharma.