Skip to main content

Månedens suksesshistorie: Safe Tag

4. mar, 2016
Uncategorized

I dag kan du lese om Safe Tag som gikk ut av inkubatoren på rekordtid! «For å lykkes som grunder tror jeg pågangsmot og en stor dose optimisme er avgjørende. I tillegg må man være fokusert og ambisiøs, samtidig som man er flink til å omgi seg med gode mentorer og ta lærdom fra erfarne ledere.», meddeler gründeren bak Safe Tag, Glenn Råna. Les mer om hans erfaringer som gründer nedenfor. Håper det lar deg inspirere og at du lærer litt om entreprenørskap.

Økende behov for mer og bedre leverandørkontroll

Safe Tag er et kvalifiseringsorgan som utsteder sertifiseringer til firmaer som følger lover og regler og som spiller med åpne kort. Ordningen skal bidra til å sikre at innkjøps- og økonomifunksjonen i offentlige og private virksomheter til enhver tid har verifisert informasjon om sine leverandører. «Etter å ha jobbet med risikohåndtering for innkjøp- og leverandørkjeden i noen år, ønsket jeg å posisjonere meg for det fremtidige markedet. Gjennom mitt nettverk fikk jeg tydelige signaler på et økende behov for mer og bedre leverandørkontroll i en samlet bransjeløsning for innkjøpsorganisasjoner.», forteller Glenn Råna, gründeren bak Safe Tag.

Skiller seg ut ved å være en bransjeuavhengig leverandørportal

Målgruppen til Safe Tag er alle i næringslivet ( fra de største til mindre aktører) som ønsker kontroll over leverandører , eller som ønsker et verktøy som enkelt kan hjelpe i tidkrevende og slitsomt arbeid. De skiller seg ut ved å være en bransjeuavhengig leverandørportal, der hovedfokuset ligger på verifisert informasjon. «Mens mange godkjenningssystemer fortsatt baserer seg på egenerklæringer, har Safe Tag valgt å bruke minst mulig av dette.» forklarer Glenn. Mye av dokumentasjonen hentes direkte fra de aktuelle instansene, slik at uærlige egenerklæringer ikke er mulig.

Safe Tag ble kjøpt opp av Mercell i 2015 og er nå fullt integrert med Mercells innkjøpsløsning, noe som gjør deres produkt unikt i dagens marked.  Leverandører som registrerer seg i Safe Tag blir derfor automatisk synlig for mer enn 3000 potensielle nordiske innkjøpere. Foreløpig er de fornøyde med å kunne tilby tjenester til store aktører de har gjort avtale med på Nordisk nivå, for å følge disse godt opp og deretter bygge seg gradvis opp til å bli en aktør å foretrekke.

Verdi for kunden

Safe Tags brukere og kunder er alt fra store multinasjonale selskap, til mindre aktører som bare ønsker å vise at de er en seriøs aktør. Kundegruppen er både innkjøpere, og leverandører innen de fleste bransjer. For deres leverandører ligger verdien i å kunne vise seg frem som en seriøs og tillitsfull aktør i et næringsliv preget av sterk konkurranse. Obligatoriske dokumenter blir samlet på ett og samme sted for innkjøper og leverandør, som igjen sparer tid og penger for begge parter. Fordelen 
innkjøperne er at de får full kontroll på sine leverandører i anbuds-, forhandlings- og gjennomføringsfasen. De sparer mye tid og penger ved at Safe Tag kvalifiserer deres leverandører og følger dem opp i hele avtaleperioden.

Veien til en lønnsom bedrift

Safe Tag fikk raskt gode investorer på banen som hadde stor tro på konseptet. Dette ga kapital til videre utvikling av prosjektet, samtidig som de fikk ut konseptet mye raskere i markedet en de ellers ville gjort. «For vår del så ga dette oss styrke til å kunne markedsføre bedriften på en helt annen måte. Vi fikk kapital til å ansette ressurser for Safe Tag, noe som gjorde til at vi ble mer kjent, ble oppfattet mer seriøst og fikk de første gode kundene på plass.», sier Glenn. Det er fortsatt en vei å gå før Safe Tag er lønnsomme, men 2016 ser ut til å bli et meget godt år for Safe Tag og de kommer til å være i nærheten av satte budsjetter i år.

Glenns råd til andre som vil oppnå en lønnsom bedrift er å gjøre god research og vente med lansering av produktet eller tjeneste til du ser at det virker. For å få til en lønnsom drift bør man løse problemstillinger effektivt og jobbe systematisk. Det er også avgjørende å ha god kostnadskontroll og skape konkurransefortrinn. Han legger også stor vekt på salgsegenskaper i teamet. «Hvis ikke man har resursser som er gode på salg, anbelaer jeg også på det sterkeste å aliere seg med, eller gå i partnerskap med noen med de egenskapene. Det er så utrolig tøft å komme inn til investorer/kunder etc . med et nytt produkt/tjeneste. Det kan være den sjangsen dere får, og derfor er det ekstremt viktig å få formidlet verdien av din vare/tjeneste på rette måten.»

Livet i inkubatoren

Safe Tag gikk inn i inkubatoren hos Innoventus Sør i starten av 2015, og fullførte prosessen fra markedsavklaring til markedsintroduksjon på rekordtid(under et år). «Det var ekstremt lærerikt for meg å være en del av inkubatoren. Samtalene vi hadde der gjorde mye for at Safe Tag er der vi er i dag. Det eneste som er viktig når man er en del av inkubatoren er å faktisk lytte til disse erfarene mennenskene. Følg opp etter det dere blir enige om og ikke vær redd for at de prøver å endre retningen i deres selskap. Safe Tag tror jeg ikke hadde eksistert i dag hvis vi ikke hadde vært del av inkubatoren.», forteller Glenn.

Allerede i april samme år solgte de firmaet til Mercell Holding som de i utgangspunktet tok kontakt med for å selge tjenesten til. «Inkubatoren er en døråpner til mange arenaer. For vår del har den fungert som en ekstremt god rådgiver, en sparringspartner og et organ som utviklet oss i riktig retning. Jeg anbefaler alle som skal starte noe nytt og prøve å bli en del av dette tilbudet, og jeg tror for mange med en god ide at dette kan være vinn eller forsvinn.» avslutter Glenn.

 Safe Tag’s topp tre avgjørende drivkrefter som gründer
  1. Ønske om å gjennomføre en forretningsidé jeg virkelig har tro på, og brenner for.
  2. Ønske om større frihet til å kunne utvikle seg i den retning som kundene faktisk ønsker å gå
  3. Nye personlige utfordringer

Les mer om Safe Tag

Les siste suksesshistorie om Morild Norway