Skip to main content

Tenker du ikke bærekraft i eget selskap vil du miste investorer og bli utkonkurrert

Aktiviteter/Arrangementer

For å være konkurransekraftig i fremtiden må din bedrift utvikle en bærekraftig forretningsmodell og strategi for å ta markedet. I samarbeid med SIVA skal Innoventus Sør kartlegge, arbeide og bidra til å utarbeide levedyktige selskaper som er både lønnsomme, klimabevisste og sosialt bærekraftige. Dette arbeidet er avgjørende for å hente privatkapital fra investorer, sikre lojale kunder, strategiske partnere og levere på økende krav fra myndighetene.

Innoventus Sør har som visjon å være en motor for morgendagens verdiskapning, og vi ønsker å påvirke og utfordre inkubasjonsbedriftene våre slik at vi sammen når denne visjonen.

«Bedriftene som klarer å integrere bærekraft i forretningsmodellene og strategiene er langsiktig mer lønnsomme»

– Robert G. Eccles, ekspert i bærekraftige strategier for bedrifter og investorer.

Innhold

  • Bærekraftige forretningsmodeller – trippel bunnlinje.
  • Konkurransefortrinn. Hva er fordelene med å ta aktive og bevisste valg i forhold til de tre dimensjonene av bærekraft?
  • EUs Taksonomi og konsekvenser ved å ikke ta hensyn til myndigheters krav for oppstartsselskaper.
  • Nysnø sine kriterier for å kunne investere i et selskap.
  • Innovasjon Norges krav og muligheter for oppstartsselskaper ved finansiell støtte.

Paal Rogdeberg

Investeringsansvarlig hos Nysnø

Ellen Saltermark

Innovasjonsrådgiver hos Innovasjon Norge

Trond Moi

Eier og driver av Hos Moi

Elizabeth Rojas

Senior forretningsutvikler hos Innoventus Sør

I Nysnø fokuserer Paal på nyinvesteringer og finansiell due diligence. Han jobber både med direkte investeringer og fondsinvesteringer, og har et fokus på batteriteknologi, mobilitet og infrastruktursegmentet. Paal ønsker å bidra til å bygge nye selskaper som kan vokse og lykkes internasjonalt.

Ellen jobber med alle næringer i Agder. Hun hjelper bedrifter med å komme i gang med prosesser rundt bærekraft, forretningsmodellering, innovasjon, markedsposisjonering, merkevarebygging og strategisk bruk av design

Trond Moi er en norsk kokk, vinkelner og forfatter fra Liknes i Kvinesdal. Han er kjent fra media, fjernsyn og TV, og for sine bøker. Han startet restauranten Bølgen & Moi i 1995, som siden utviklet seg til en norsk restaurantkjede. Nå driver han egen restaurant som slår egne omsetningsrekorder med millioner. Han brenner for lokale råvarer av topp kvalitet og bærekraftig mat.

Elizabeth er statsviter og har en master i miljø og utviklingsstudier fra Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Tidligere jobbet hun som seniorrådgiver hos Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) med klima- og miljøprosjekter. Hun har også jobbet som klimarådgiver for Kristiansand kommune.

Bærekraft er et diffust begrep for mange og vi har som mål å gjøre betydningen i ordet relevant og konkret for deg. Du vil lære hvordan du kan bruke bærekraft som et konkurransefortrinn for din bedrift, samfunnet og miljøet.

Når?

DATO: 12. Oktober 2023

TID: 13:00-16:30

STED: Tordenskjoldsgate 9, 4612 Kristiansand

FOR: Innoventus Sør-medlemmer