Marte Tuseth utvikler et digital familieverktøy med touchtavle med en programvare som gjør familielivet enklere.
– Jeg hadde gitt meg for lenge siden om jeg ikke hadde hatt Innoventus Sør å sparre med, sier Marte Tuseth (42).
Til sommeren lanserer hun et nytt produkt: En digital, vegghengt familiekalender, som hun har fått hjelp og støtte fra Innoventus Sør til å utvikle. Our Family Software er navnet på produktet og bedriften hennes.
Ideen fikk Tuseth da hun fikk sitt første barn og skulle tilbake i lederjobb etter barselpermisjonen.
Tuseth sjekket alle eksisterende apper, og fant en som hun tilpasset for å dekke familiens behov.
Nå bruker hun aldri mer enn 15 minutter på å planlegge en uke, og en storhandel er gjort unna i en fei. Handlelisten har hun sortert etter varenes plassering i butikken hun pleier å handle i, nær bostedet på Tømmerstø i Kristiansand.
– Vi vet når vi trenger 3-minuttersmiddager eller når det er aktiviteter på fritiden som er utenfor normalen, ler hun, og legger til: – Mannen min og jeg ringer aldri til hverandre på jobb lenger fordi alt nå er så godt organisert.
HJEMMEBANEN AVGJØR
Marthe Tuseth har skaffet seg en enorm innsikt gjennom brukerundersøkelser og massiv testing av alternative løsninger. Disse har vist at hun satser på et verktøy som mange trenger. Det finnes ikke tilsvarende fullverdig verktøy på markedet verken i Norge eller internasjonalt som Our Family Software.
– På et seminar lærte jeg hvor viktig det som skjer hjemme er for hvorvidt kvinner kan gjøre karriere. Da tenkte jeg at jeg ville bidra til å hjelpe familier på hjemmebane slik at de får mest mulig tid til andre ting, sier hun.
Tuseth ble tatt opp i Innoventus Sør sitt akseleratorprogram for kvinnelige gründere og fikk 100.000 kroner i markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge.
Hun kjøpte deretter den eneste digitale, vegghengte tavlen som fins på markedet. Denne konfigurerte og optimaliserte hun så den passet hennes familie og deres behov.
Tuseth har fire års utdanning i økonomi fra University of Bath i England, og har jobbet 19 år med innkjøp, lager og kontrakter i verdikjeder – blant annet i Elkem, NSB og offshoreindustrien.
TESTFAMILIER
Neste trinn var å prøve ut familiekalenderen i fem familier i en periode på tre måneder.
– Det gikk over all forventning. De sa de opplevde at kommunikasjonen i familien var bedre, alle var oppdatert på planene – ikke bare moren, og de familiene som hadde store barn, opplevde at ungene ble mer involvert og tok mer ansvar. Foreldrene fikk ikke lenger telefoner fra ungene på jobb med all verdens spørsmål. Også fedrene ble mer involvert, og likte det! sier hun.
Deretter begynte Tuseth å jakte på en touchtavle, som alle familiene sa var et must. Hun fant en i Kina. Hun fant også en person med teknisk kompetanse til å vurdere teknologi og rammeverk, og tok med Trond Svandal på eiersiden med 10 prosent.
– Jeg ville ikke bruke en konsulent som ga råd og deretter forsvant, men knytte til meg en person fast og langsiktig. For dette er en plattform som kommer til å utvikle seg videre, sier hun.
Det siste halvannet året har hun selv hatt 40 prosent permisjon fra stilling i en av Sørlandets store bedrifter for å få tid til å utvikle familiekalenderen, som både har touchtavle og er tilpasset mobiltelefon og nettbrett.
– Det finnes mange verktøy på markedet som kan gi noen av de effektene som Our Family Software tilbyr, men vi samler dette på et sted slik at familiene ikke bruker tid på å koordinere mellom kilder av informasjon, sier Tuseth.
TRENGER KAPITAL
Hun er klar for neste trinn:
– Nå vet vi hva vi skal utvikle, vi har tavlen og det meste er på plass. Det som gjenstår er finansieringen. Spesifikasjonen på det som skal utvikles av programvare er klar, men vi trenger penger til å utvikle den. Det jobbes med å innhente kapital både fra offentlige midler og fra private investorer.
Hun ser for seg et forhåndssalg på rundt 300 eksemplarer, med levering sommeren 2020, og deretter batch-salg på 1000 stykker i kontrollert lansering, inntil de er store nok til å få en partner som kan holde lager og sørge for distribusjon.
– Men det beste hadde vært om noen lokalt hadde sagt at “Den tavlen kan jeg levere”. For jeg håper på sikt at folk kan velge ulike tavler, sier Tuseth.
GLAD FOR INNOVENTUS SØR
– I Innoventus Sør har jeg hatt tilgang på dyktige forretningsutviklere innen de fleste fag, og et nettverk med gründere som det er mye å lære av. Mengden, typen og frekvensen på støtte fra Innoventus Sør har variert i de forskjellige fasene bedriften har vært i, noe som er helt essensielt for en oppstartbedrift, sier hun.
– Samarbeidet med Innoventus Sør har vært helt avgjørende for at jeg klarte å komme så langt. Gründertilværelsen kan være ganske ensom, og det er viktig å ha noen rundt seg som er genuint interessert i at du skal lykkes, samtidig som de kan avdekke og utfordre på det man ikke er god nok på, sier Marte Tuseth.
Forretningsutvikler Kristine Ribe-Christensen i Innoventus Sør er imponert over hva Tuseth har fått til.
– Marte er en person med stor gjennomføringsevne, høy kompetanse og dyp innsikt. Hun har gjort research og testet alternative løsninger gjennom flere år, og jobbet strukturert med å utvikle produktet gjennom brukerinvolvering fra et tidlig stadium. Resultatet er en programvare som kan effektivisere familiens hektiske hverdag og være av nytte for familier over hele verden. Vi gleder oss til å følge Our Family Software på veien mot markedsintroduksjon i 2020, sier Ribe-Christensen.