Aliva sikrer seg 15,5 millioner til internasjonal satsing: – Vi løser et usynlig, men smertefullt problem
Inkubatorbedrift,
Kapital

Munntørrhet kan høres trivielt ut, men for millioner av mennesker globalt er det en alvorlig helsetilstand som påvirker søvn, tale, ernæring og livskvalitet. Det norske selskapet Aliva AS har utviklet en banebrytende medisinteknologisk løsning for å hjelpe dem – og med en nylig emisjon på 15,5 millioner kroner, står dørene nå åpne for lansering og internasjonal ekspansjon.
Siden oppstarten i 2020 har Aliva arbeidet målrettet med å utvikle Aliva Oral Hydration System – en diskret og patentert enhet som etterligner kroppens naturlige nivå av spyttproduksjon. Enheten gir kontinuerlig fuktighet i munnhulen under bruk, og kan brukes både dag og natt.
– Vi så et enormt behov blant pasienter som lider i det stille. Munntørrhet rammer over 20 prosent av den generelle befolkningen, og hos eldre og personer med underliggende tilstander og medikamentbruk er tallet langt høyere, sier Preben Falkum, medgründer i Aliva. Det finnes knapt gode løsninger i dag. Vår teknologi er utviklet med pasienten i fokus – den er diskret og brukervennlig.
Et usynlig, men omfattende problem
Munntørrhet oppstår som bivirkning av svært mange vanlige medisiner og kreftbehandling eller som en konsekvens av enkelte autoimmune sykdommer, som Sjögrens syndrom. Tilstanden fører til dårligere munnhelse, med hull i tennene og sår i munnen, dårlig søvn og forringet psykisk helse. Mange med munntørrhet forteller at de våkner flere ganger per natt for å drikke vann – noe som går hardt utover søvn, livskvalitet og deltakelse i yrkesliv.
– Vi snakker om en folkehelseutfordring som ikke tas på alvor. Derfor er det også et marked som har vært overraskende lite adressert, særlig med tanke på teknologi og brukervennlighet, sier daglig leder Birgitte Graverholt. Aliva Oral Hydration System tar problemet på ramme alvor og vi ønsker å bidra til bedre livskvalitet gjennom å lindre munntørrhet. Vi ønsker å gi tilbake kontroll og verdighet til pasientene.
Støttet av Innoventus Sør – fra idé til vekst
Aliva har vært en del av inkubatoren hos Innoventus Sør siden oppstarten. Der har selskapet fått tett oppfølging og støtte innen strategisk forretningsutvikling, merkevarebygging, patentprosesser og kapitalinnhenting.
– Vi har fulgt Aliva siden idéstadiet, og det har vært utrolig å se hvordan teamet har omgjort klinisk innsikt til et produkt med internasjonalt potensial, sier Runar Brøvig, inkubatorleder ved Innoventus Sør. – De har jobbet grundig med dokumentasjon, posisjonering og markedstilgang – og de er nå klare for å ta steget ut i Europa.
Kapital for skalering

I den siste emisjonen hentet Aliva 15,5 millioner kroner, med bidrag fra både eksisterende og nye investorer. Totalt har selskapet hentet over 65 millioner kroner siden oppstart, inkludert softfunding og investorkapital.
– Denne kapitalen skal brukes til å rigge oss for produksjon og distribusjon for vekst, samtidig som vi intensiverer markedsaktiviteter sier Graverholt. Interessen er stor, både fra kliniske miljø, distributører, og vi har allerede startet dialoger i Europa.
Et marked i milliardklassen
Markedet Aliva retter seg mot er betydelig: globalt estimeres det at over 500 millioner mennesker lider av moderat til alvorlig munntørrhet. Mange bruker daglig produkter som kun har begrenset, eller ingen effekt. Med sin unike løsning er Aliva posisjonert til å ta en ledende rolle i dette nisjemarkedet, med stor skalerbarhet og høye marginer.
– Det finnes svært få konkurrenter som tilbyr noe i nærheten av vår funksjonalitet, sier Falkum. Vi har en teknologi som vi håper skal gjøre en stor forskjell for de vi jobber for – og det er den beste motivasjonen for å lykkes.