Skip to main content

Måned: mai 2016

Månedens suksesshistorie: Dukan

DuKan er tidligere inkubatorbedrift hos Innoventus Sør, som ble ferdig med prosessen ved årsskifte. Selv har gründer Alf S. Aanonsen benyttet seg av inkubatoren tre ganger i ulike prosjekter. Les mer om DuKan og hvorfor Alf anser det som avgjørende å ha en erfaren medspiller som Innoventus Sør i ryggen.

Lykkelige nettbrukere

DuKan er «IT-avdelingen» for alle seniorer og andre som trenger hjelp for å være lykkelige nett-brukere ved å levere gode PC og nettbrett over hele landet. De holder kunders datamaskiner oppdatert til enhver tid, og sørger for trygg og enkel nettbruk, enten kundene er 35 eller 100 år.

«Neste alle kjenner enten et familiemedlem, eller venner og naboer, som enten ikke er på nett, eller som strever med å få det til. Så der er et tydelig og stort behov i markedet. I dag er der også et stort myndighetsfokus på å få hele befolkningen «på nett». Og gitt det faktum at menneskers de kognitive evner ofte blir svekket med alderen, samtidig som utviklingen går fremover med stormskritt, så vil det i overskuelig fremtid være behov for brukerstøtte til en stor del av befolkningen. Over halvparten av våre kunder er tidligere PC-brukere, men som pensjonister synes det er godt å ha noen som kan hjelpe med alt det tekniske. Nettopp som å ha en «teknisk avdeling» i ryggen, slik mange har vært vant til fra sitt yrkesliv», forteller Alf S. Aanonsen, Daglig leder i DuKan.

Skiller seg ut i markedet

Over 10 % av Norges befolkning strever med å mestre nettbrett, PC og internett. Samtidig er det en rivende utvikling innen e-helse og velferdsteknologi som ytterligere er med på å forsterke behovet for å kunne mestre denne teknologien også som godt voksen. «Vi er faktisk den eneste aktøren som arbeider med å levere denne type tjenester mot seniormarkedet. Hele IT-industrien er (over-)fokusert på å dekke behovene til ungdoms-segmentet, og svært få aktører har seniorer som målgruppe», legger Alf til. DuKan har som mål å være den aktøren som leverer brukerstøtte og løsninger til alle som ikke mestrer nettbrett og PC’er alene. Og dit er de allerede på god vei.

Verdi for kunden

Kundene til DuKan er alle som trenger hjelp for å mestre internett. «Den viktigste verdien er mestringsgleden som mange opplever. I tillegg er glede, nytte, inkludering og trygghet verdier som vi arbeider for å skape hos vår brukere.  Alt som de fleste digitale borgere ellers tar for gitt» forteller Alf.

Betryggende å ha en tilrettelegger som Innoventus Sør med på reisen

Alf har hatt flere prosjekter gjennom årene, og dette er tredje gangen han har benyttet seg av inkubatoren. «Jeg anser det som avgjørende å ha en erfaren medspiller av denne typen i ryggen. Ser at mange ofte brenner seg ut på å prøve å gjøre alt selv, eller kommer uheldig ut på avgjørende avtaler (f.eks. i kapitalmarkedet, mot leverandører og distributører, og mot virkemiddelapparatet). Det er da man virkelig ser verdien av å dele, for der igjennom kunne skape noe større og bedre», forteller Alf.

Han påpeker videre at inkubatorprogrammet gir tilgang til både kompetanse og kapasitet/ressurser som man ofte har behov for i en oppstart, for selv å kunne fokusere på marked, produkt og forretningsutvikling. «Det er viktig å fokusere tiden sin på det man kan best, og innhente hjelp til alt det andre som også må gjøres for å få opp en fungerende virksomhet. Man vil underveis vanligvis få et stort behov for sparringspartnere og allierte. Og mange vil oppleve at det er mer kapitalkrevende å komme seg gjennom de første årene enn det man selv har til rådighet. Da er det betryggende å ha en tilrettelegger, slik som Innoventus Sør, med på reisen».

Hva skal til for å lykkes?

Alle oppstarts-bedrifter har sine utfordringer, som må mestres for å komme videre. Alf forteller at de har hatt sin andel av slike utfordringer, men at det er viktig å behandle alle kontakter og premiss-leverandører med respekt og profesjonalitet underveis. Også i de tilfeller man ikke vinner frem med egne preferanser. «Den aller største årsaken til at vi har kommet så langt som vi har, er min «med-entreprenør» fra start, nestleder Heidi Haugebo. Samt våre fantastiske medarbeidere som deler samme lidenskap med å jobbe med å skape sin egen arbeidsplass».

For Alf er selve entreprenørskapet, det å lykkes i å gjøre en idé til virkelighet, det som er den største driveren. Utvikling og virkeliggjøring av hele verdikjeden; både produkter, forretningsmodell og markedstilnærming er noe han trives meget godt med. Alf får ofte både blomster og andre hyggelige hilsener fra kundene sine, og synes det er fantastisk moro og motiverende å få slike tilbakemeldinger. «Samtidig må kan det ikke stikkes under en stol at det å starte nye selskaper også krever knallhardt arbeid og en stor porsjon tålmodighet. Man må i perioder tåle både «blod, svette og tårer», uten å gi opp. Det er viktig å knytte til seg gode og robuste kolleger, som deler samme interesse for utfordringer, og som tåler både opp og nedturer. For nedturene kommer også, på vei mot målet. Når man da endelig vinner frem, gir det en desto større boost for alle involverte», påpeker Alf.

Alf’s tips for å lykkes som gründer
  • Utholdenhet, og gode samarbeidsevner er nødvendig.
  • Godt krydret med en passe dose stahet, og lidenskap for den saken man arbeider med.
  • Også bør man selvfølgelig være litt «selger» for at det skal bli butikk ut av det hele.

Les andre suksesshistorier:

Månedens suksesshistorie: Offshore Crew

Månedens suksesshistorie: Safe Tag

Månedens suksesshistorie: Morild

BLI KJENT MED: KAMILLA

Kamilla er vår administrerende direktør med motto «Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships» (Michael Jordan). Som leder av Innoventus Sør har hun en svært interessant og sentral rolle i flere sammenheng, som du kan lese mer om her:

Hva gjør Kamilla?

Som selskapets leder er hennes ansvarsområde kort sagt å levere resultater i forhold til vår visjon, verdier og forretningsidé, med utgangspunkt i de ulike programmer vi forvalter i regionen. Selskapet arbeider aktivt med med gründere, næringsliv, offentlig etater, akademiske og forskningsmiljø, for å skape bærekraftige løsninger for fremtiden, og hennes ansvar er å være en aktiv pådriver og skape resultater innenfor alle områdene. «Regionen Agder og AS Norge er i omstilling, og som leder av Innoventus Sør har jeg en svært interessant og sentral rolle i flere sammenheng. Innovasjon, nyskaping og vekst er på radaren og vår rolle er sentral i forhold til samspillet mellom alle aktørene», forteller Kamilla.

Ser muligheter på tvers

Kamillas hverdag består i å se muligheter på tvers og tenke løsninger og nye satsingsområder som kan være med å skape ny vekst i regionen. I selskapet består hverdagen av mange fokusområder. «Jeg følger aktivt med flere gründerprosjekter og støtter gründere på forskjellige måter. I tillegg til det regionale plan, har jeg et fokus hvor jeg forsøker å få synliggjort arbeidet som skjer rettet til entreprenørskap og nyskaping i Agder på flere sentrale arena utenfor regionen.  For at økosystemet rettet til innovasjon skal fungere best mulig, er det en klar styrke om samspillet mellom aktørene fungerer best mulig, det er da vi kan støtte og gi det aller beste til dem vi er ment for».

Vant til å satse og tenke kreativt for å nå mål

Kamilla har de siste 15 årene jobbet i telekom- og teknologibransjen, både i Kristiansand og Oslo. Gjennom sin aktive yrkeskarriere, har hun opparbeidet seg tung erfaring innenfor det teknisk operasjonelle perspektivet, parallelt med en god forståelse av marked og kommersielt fokus. Hun har demonstrert gode egenskaper innen operasjonell drift, målrettet resultatfokus, strategisk utvikling og personalhåndtering gjennom ulike lederroller. Videre har hennes sentrale delaktighet i omfattende restruktureringsprosesser, gitt en uvurderlig erfaring innenfor endringsledelse.

Kamilla kommer også fra en gründerfamilie og er vant til å satse og tenke kreativt for å nå målene. Samtidig kjenner hun godt til at hverdagen er en berg og dalbane. At det er viktig å ha is i magen og beholde roen når det er tøft, samt feire når de små tingene også løsner.

«Jeg trives med å skape resultater med andre, og se at de resultatene vi skaper er med på å gjøre en forskjell, samt bidrar til utvikling. Opplever til daglig at min bakgrunn og erfaring er med på å skape muligheter og jeg får muligheten til å bidra på forskjellige arena», forteller Kamilla.

Fotball og cricket på fritiden

Når Kamilla ikke er på jobb er hun travel med sine to gutter på 13 og 16. «De begge er i en spennende fase i livet, og det skjer mye interessant på flere fronter. Vi har et skikkelig sportsmiljø hjemme hos oss, jeg følger derfor mye med på forskjellige sportsgrener, særskilt fotball og Cricket». Hun trener selv Zumba og Yoga og liker å tilbringe tid med venner og familie, samt diverse sosiale aktiviteter. «Ellers liker jeg holde meg orientert om det som skjer i verden», forteller Kamilla.

Det beste med å jobbe med gründere

I Innoventus Sør holder vi på med flere prosjekter som er interessante og som vi har stor tro på. Vår rolle som inkubator i regionen er viktig i flere sammenheng og vi ser at prosjektene som er med i inkubatorprogrammet gir resultater i regionen. Vår rolle som Forny aktør og tildeling av midler via Forny 2020 programmet er et løft for regionen, og gir sterkere fokus på kommersialisering av forskningsbaserte ideer. Omstilling i Agder (Veksthuset) er et spennende prosjekt som er rettet til dem som er i omstilling og er et resultat av spleiselag mellom det offentlige og private.

«Det beste å jobbe med gründere er å få være med på en spennende reise, alle gründere er forskjellige og det samme er prosjektene, det er en stor berikelse å være med. Alle har sin glød og passion, det å kjenne på den entusiasmen og «driven» er helt fantastisk», sier Kamilla.

Hva skal til for å lykkes?

Det er mange faktor som spiller sammen, men pågangsmot og «gründerekondis» er sentrale elementer, påpeker Kamilla. «Det er viktig å ha 100% dedikasjon og se etter alle muligheter som kan være med på påvirke prosjektet på en positiv måte. Samspill med andre og lære av andres erfaringer kan gi et godt løft. I tillegg trenger man være forberedt på ups and downs». Hun anbefaler fra start å bli kjent med hvilke muligheter som finnes i terrenget og i markedet. «Ikke nøl med å ta kontakt eller spørre oss eller andre», avslutter hun.

Klar for vekst?

Vi i DNB har gleden av å invitere til kompetansepåfyll med frokost. Klar for vekst? er en seminarrekke med gratis frokostseminarer hvor det vil bli presentert høyrelevante tema for bedrifter med ambisjoner om å vokse. Tema er øke lønnsomheten og oppnå sunn vekst i din bedrift? Tips & råd

Sted: DNB Gården, Markens gate 19
Dato: 24. mai 2016
Tid: kl. 08.00 – 10.00
Påmelding og program: https://www.deltager.no/klarforvekst_24mai
Program for DNB UKA Kristiansand: https://www.deltager.no/dnbuka2016

Seminaret er gratis og det vil bli servert kaffe og lett frokost.

Foredragsholdere:

·       Betydningen av god likviditetsstyring ved vekst v/ Andreas Eriksen, DNB

·       Hvor er likvidene – hvordan bedre tilgjengeligheten? v/ Bjørn Dag Truchs, Visma

·       Kunden – din viktigste partner v/ Petter H. Amundsen, Innoventus Sør

·       Viktigheten av styrearbeid og eksterne styremedlemmer v/ Camilla Eftevaag, Hodejeger Åstveit

Håper du har tid og anledning til å komme!

Ved spørsmål ta kontakt med bedriftsrådgiver Andreas Eriksen i DNB.
E-post andreas.eriksen@dnb.no, tlf. 90857203

Med vennlig hilsen

DNB Kristiansand

SkatteFUNN kommer til Kristiansand 11. mai og Arendal 12. mai

Planlegger du å utvikle et nytt produkt eller en ny tjeneste? Eller har du en idé om hvordan din bedrift kan produsere på en smartere måte?

SkatteFUNN er en skattefradragsordning for bedrifter som utvikler nye eller bedre varer, tjenester eller produksjonsprosesser.

Åpen dag arrangeres over hele landet. Åpen dag Kristiansand og Arendal er et samarbeid mellom Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

På Åpen dag får du:

  • en kort innføring i hvilke muligheter du har for økonomisk støtte gjennom SkatteFUNN
  • tips til hvordan utforme en god søknad for å få godkjent prosjektet ditt
  • erfaringsdeling: en bedrift forteller om sine erfaringer med SkatteFUNN, og en revisor gir gode råd
  • mulighet til å snakke med rådgivere fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

Program:

Kl. 9.30 – 10.00               Registrering

Kl. 10.00 – 10.10              Velkommen v/Siren M. Neset, Forskningsrådet

Kl. 10.10 – 11.00               SkatteFUNN-ordningen v/Oddvar Grim og Martine H. Svanevik, SkatteFUNN-sekretariatet, Forskningsrådet

Kl. 11.00 – 11.45                Erfaringer:

En bedrifts erfaringer med bruk av SkatteFUNN v/ lokal bedrift

En revisors betraktninger når det gjelder SkatteFUNN v/Ernst & Young AS

Kl. 11.45 – 12.00               Spørsmål i plenum

Kl. 12.00 – 12.30               Lunsj

Kl. 12.30 – 14.00               Individuell rådgivning

 

PROGRAM og PÅMELDING 11. MAI i KRISTIANSAND!                

STED:   Bystyresalen (2.etg.) Rådhusgata 28, Kristiansand

 

PROGRAM og PÅMELDING 12. MAI i ARENDAL!                         

STED:   Sørlandet Kunnskapshavn, Kystveien 2, Arendal

 

Arrangementene er gratis. Det er begrenset plass, så meld deg på i dag!

 

Velkommen!

 

Vennlig hilsen

Forskningsrådet og Innovasjon Norge

Månedens Suksesshistorie: OffshoreCrew

OffshoreCrew er en av våre inkubatorbedrifter som snart er ferdig med siste del av inkubasjonsprosessen. Målene fremover er solid vekst innen alle forretningsområder og øke antall medarbeidere med minst to i 2017. Les mer om OffshoreCrew og hvordan de tok tak i rekrutteringsbransjen som hadde endret seg lite siden sent i 1990 årene.

Sparer opp til 60 prosent tid og kostnader

Read more

Sparer opp til 60 prosent tid og kostnader

OffshoreCrew AS ble stiftet i 2013 som et rekrutteringsselskap for maritim og offshoreindustri under premissen å komme inn i et market i endring. Utgangspunktet for at de startet OffshoreCrew var at rekrutteringsbransjen hadde endret seg lite siden sent i 1990 årene. Det var frustredende å nesten ikke se noe bevegelse. Samtidig så Javier (Administrerende direktør i Offshore Crew), som tidligere crew manager i Siem Offshore at det trengtes mange tak for å få til mer effektive, tidsbesparende og kostnadseffektive løsninger. «Presset innen HR avdelinger er nemlig ganske stort, spesielt i opp- og nedbemanningfaser» forteller Javier.

Nå tilbyr selskapet rekrutteringstjenester, dataløsninger for rekruttering, samt HR og markedsføring. Deres produkter innebærer rekruttering fra A – Å, rekrutteringssytemet e-Crew som finner kandidater rask og sparer opp til 60 prosent tid og kostnader, kursplatformen offshorecourses, MarineCrew og OffshoreCrew News. OffshoreCrew har stor fokus på bruken av ny teknologi og å gripe aktuelle trender innen teknologi og arbeidslivet. Samtidig som OffshoreCrew statser på troverdighet, er selskapet åpen for nye markeder. En helhetlig forretningsmodell som ikke bare tilbyr rekruttering, men også kompetansebygging, veileding for jobbsøkere og konsulentjenester for bedrifter åpner for stor fleksiblitet.

Opererer i et marked som sysselsetter ca. 100.000 mennesker bare i Norge

OffshoreCrews virke er innen maritim- og offshoreindustri, der det er fiske, langfart, kystfart, havbruk, offshore og maritimt onshore de leverer tjenester til. De opererer i et marked som sysselsetter cirka 100.000 mennesker bare i Norge og flere hundretusen i hele Europa. Kundefokus og problemløsning står i sentrum og det har gjort at de har økt antall kunder mer enn andre aktører i markedet. «Ordet sprer seg når et selskap yter veldig god service og dette gir oss oss en stor vekst», forteller Carl Eric Vethal, HR og rekkruteringsansvarlig i OffshoreCrew. «Med tanke på vekst og kontaktflate er vi ikke bare Norges raskest voksende rekrutteringselskap innen maritim industri, men har også flest oppdrag i 2016 sammenlignet med andre aktører» legger Javier til.

Verdi for kunden

Kundene består av nesten alle større og mellomstore rederier, flere offshoreselskap og mange kurssentre. I kandidatbasen har de registrert et stort antall høykvalifiserte sjøfolk og maritime spesialister. Flertallet av disse er norske da de satser stort på norsk kompetanse.

Innen rekruttering skaffer Offshorecrew personell som kunden ikke ville fått tak i eller brukt lang tid på for å finne rett kompetanse. Gjennom deres e-Crewsystem finner de rett person som kan vurderes som kandidat for utlyst stilling innen to til tre klikk. «Å bruke e-Crew sparer arbeidstid og kutter kostnader» konstaterer Javier. De tilbyr også Offshorecourses som er tidbesparende å bruke for både kursenter, firmakunder og private kunder. Det er lett å finne akkurat det kurset som trenges i nærområdet, som sparer reisekostnader.

Livet i inkubatoren

«Inkubatorprogrammet har hjulpet oss veldig gjennom råd, støtte og klar veiledning av personer som har lang erfaring innen næringslivet som ledere og gründere», forteller Carl Eric. «De har vært gjennom mange av de problemene enhver bedrift har i oppstartfasen som gjør at man kan unngå noen av de største tabbene som gründer ved å lytte til personer som stor innsikt og ofte lang erfaring med oppstartsbedrifter» legger Javier til. OffshoreCrew har vært med i inkubatoren siden 2013, og skal snart ta steget videre ut av programmet. En viktig milepæl de når med glans!

Veien til en lønnsom bedrift

Carl Eric og javier forteller at det er viktig å tilby tjenester som kunden er villig å betale. «Kunden er konge og kundenes behov er rojale. Å stikke ut som annerledes/bedre bedrift har vært veldig viktig og ikke minst å kommunisere dette. Å være «den nye» i et marked som er i omstilling er ikke lett, samtidig som industrien er konservativ og mye går på eksisterende nettverk. Det har gjort jobben vår vanskelig i tider». Deres råd til andre er å ikke gi opp, være fokusert, men også klar for å bytte spor.

Avgjørende personlige egenskaper for å lykkes som gründer er ifølge Javier og Carl Eric
  • Fleksibilitet
  • Nytenkning
  • Utholdenhet
  • Kommunikasjon

 

Relaterte artikler:

Månedens suksesshistorie: Safe Tag

Månedens suksesshistorie: Morild Norway